“Rejestr fundacji rodzinnej”.
Fundacja rodzinna podlega wpisowi do rejestru fundacji rodzinnych. Rejestr fundacji rodzinnych prowadzony jest przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim. Co do zasady rejestr fundacji rodzinnych wzorowany jest na Krajowym Rejestrze Sądowym i jest publiczny oraz jawny.
Z rejestru można otrzymywać poświadczone odpisy, wyciągi, zaświadczenia i informacje, które w tym rejestrze się znajdują. W praktyce, aby uzyskać dostęp do ww. dokumentacji, wymagane jest złożenie stosownego wniosku do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim. Ponadto za uzyskanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń itp. trzeba uiścić opłatę.
Funkcjonowanie rejestru fundacji rodzinnych sprowadza się zatem do gromadzenia, weryfikacji, przetwarzania i udostępniania danych, które zostały uznane przez ustawodawcę za istotne i wystarczające do dokonania rejestracji fundacji rodzinnej w rejestrze.
Każda zarejestrowana fundacja rodzinna posiada odrębne akta rejestrowe prowadzone przez sąd rejestrowy. Z aktami rejestrowymi może zapoznać się fundator, członek organu fundacji rodzinnej, beneficjent oraz osoba mająca interes prawny, a przeglądanie akt odbywa się w siedzibie sądu rejestrowego w obecności pracownika sądu.
Aby otrzymać wgląd do akt, wymagane jest umówienie się na ich przegląd, tj. ustalenie dokładnego terminu na zapoznanie się z dokumentacją. Zasadne jest stwierdzenie, że w przypadku osób innych niż fundator, beneficjent czy członek organu fundacji rodzinnej przeglądanie akt rejestrowych danej fundacji
rodzinnej czy uzyskanie z nich poświadczonych odpisów, wyciągów, zaświadczeń i informacji będzie mogło nastąpić – w przeciwieństwie do Krajowego Rejestru Sądowego – dopiero po wykazaniu interesu prawnego przez taką osobę oraz po wyrażeniu zgody przez sąd rejestrowy.