Firmy rodzinne są ważnym uczestnikiem rynku na całym świecie. Stanowią aż dwie trzecie wszystkich przedsiębiorstw i generują od 70 do 90 % globalnego PKB, zapewniając przy tym w większości krajów od 50 do 80 % miejsc pracy.

Ich podstawowym wyróżnikiem wśród pozostałych podmiotów gospodarczych jest przyjmowanie przez nie długookresowej perspektywy działań ukierunkowanych na transfer wyprawowanego rodzinnego bogactwa w ręce następnych pokoleń. Wbrew niekiedy wyrażanym opiniom, firmy rodzinne to nie gospodarczy margines, ale raczej reguła.

We wszystkich rozwiniętych gospodarkach świata stanowią większość ogólnej liczby firm:

  • Japonia, Indie – 95 % ogółu firm;
  • Europa – ponad 90% (głównie Niemcy, Włochy);
  • Finlandia, Hiszpania – ponad 85%;
  • Polska – 78% ogółu firm według PARP, 1,5 miliona firm, wytwarzają 47% PKB.


Na właścicielach firm rodzinnych, poza podejmowaniem trafnych decyzji dotyczących spraw życia codziennego firmy, spoczywa jeszcze inny kluczowy obowiązek. Muszą oni dokonać wnikliwej analizy i rozpoznać mechanizmy, które regulują funkcjonowanie ich firm oraz rodzin. Konsekwentne realizowanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy, ale również zwiększanie świadomości członków rodzinny, co do długofalowych celów jej rozwoju, to aspekty, dzięki którym będzie można zadbać o rozwój przedsiębiorstwa i we właściwym momencie dokonać stopniowego przekazania władzy i wiedzy w ręce kolejnych pokoleń.

W przypadku braku sformalizowanych planów sukcesji, mających za zadanie umożliwić funkcjonowanie firmie w strukturze wielopokoleniowej, jedyne niespełna 30% firm przechodzi w ręce drugiego pokolenia, 15% w ręce kolejnego pokolenia, a niespełna 3% w kolejne pokolenia.

Najwięcej długowiecznych przedsiębiorstw rodzinnych działających na rynku ponad 200 lat można spotkać w Japonii (ponad 1150), następnie w Niemczech (ponad 850) i Niderlandach (ponad 240). W Polsce szacuje się, że jest ich około 50.

Do najstarszych firm rodzinnych funkcjonujących na świecie zalicza się:

  • Hoshi Ryokan – rok założenia 718, kraj Japonia, usługi hotelarskie;
  • Chateau de Goulaine – rok założenia 1000, kraj Francja, producent wina;
  • Fondeira Ponticica Marinelli – rok założenia 1000, kraj Włoch, odlewnia dzwonów.